HAT-18-01-1080

Erdély történelmi, kulturális és természeti értékeinek megismerése

 

A Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium az idei tanévben
51 hetedikes diákkal és 5 fő kísérőtanárral 2019. április 08. és április 12. között erdélyi tanulmányi kirándulást valósított meg az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt Határtalanul!  (HAT18-01-1080) pályázat keretén belül. A rendelkezésre álló
2.853.530 Ft pályázati forrásból egy tartalmas, színes, eseménydús kirándulást tudtunk megvalósítani.

 

A kirándulás célja a külhoni magyarság történelmi kulturális, és természeti látványosságainak értékeinek megismerése. A kirándulás "székhelye" Szovátán volt az erdélyi sóvidék központjában és a rendelkezésre álló öt nap alatt megismertük Maros, Kolozs és Székely megye nevezetességeit, legszebb tájait. Valamint a pályázati kiíráshoz igazodva a Bolyai Család életének meghatározó helyszíneit is felkerestük.  

 

1. nap: Kisvárda - Kolozsvár – Szováta

 

A kora reggeli indulást követően Kolozsvár városa felé vettük utunkat. Kolozsvárra megérkezvén felkerestük a Szent Mihály templomot. A kolozsvári Szent Mihály templom Erdély második legnagyobb alapterületű temploma, amely Kolozsvár főterén áll. A gótika stílusjegyeit magán hordozó templomot diákjaink csodálattal és áhítattal tekintették meg. Sajnos a templomot belülről nem tudtuk megcsodálni, ugyanis ott jártunkkor belső felújítási munkálatok zajlottak a templomban.   

A templomlátogatást követően megtekintettük Kolozsvár egyik legfőbb nevezetességét, Mátyás király lovas szobrát, mely közvetlenül a templom szomszédságában található. A lovas szobornál diákjaink meséket és mondákat mondtak „az igazságos királyról”. A Mátyás király emlékének állított szobortól Mátyás szülőháza felé vettük utunkat, ahol a diákok Mátyás király életéről hallgattak meg egy rövid beszámolót.

Városnéző utunkat a jelenleg Szépművészeti Múzeumként működő Bánffy palota felé folytattuk. Belvárosi sétánk zárásaképpen megtekintettük a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetemet.

Kolozsvári „kalandozásaink” végeztével csoportunk a botanikus – és füvészkert területén tett sétát, ahol is megcsodálhattuk a kertben található szebbnél-szebb növényeket. A botanikus kert jelenleg 14 hektárnyi területen terül el, ahol is több mint 10 000 növény él, a Föld minden kontinensének legszebb fajtái. Itt találhatjuk a Növénytani Múzeumot, de itt hozták létre a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem herbáriumát is, amely több mint 635 000 növényt tartalmaz. A botanikus kertben tartott rendhagyó biológiaóra sokakat megragadott, hisz testközelből láthatták a diákok a szebbnél-szebb természeti csodákat.

A kora délutáni órákban szállásunk felé vettük az útirányt. A kora esti órákba meg is érkeztünk a Maros megyei, híres fürdővárosba; Szovátára. Szállásunk a Teleki Hotelben volt, ahol igazán színvonalas ellátásban, kiszolgálásban volt részünk a négy napos ott tartózkodásunk során.

 

2. nap: Segesvár – Székelyudvarhely

 

A reggeli indulást követően Segesvár történelmi városát kerestük fel. Városnézésünk során megtekintettük a híres Óratornyot és a benne található múzeumot. Az óratorony legfelső szintjéről csodálatos panoráma tárult elénk a városra és a környező hegyekre. Megtekintettük Vlad Tepes szülőházát, akit a legenda szerint Drakulaként ismerhettünk meg. Ezt követően megmásztuk a 172 fokból álló Diákok lépcsőjét, amely a vár főterétől a várhegyre vezet. A lépcső a nevét onnan kapta, hogy a Vártemplom melletti iskolába minden reggel ezen a lépcsőn mentek (és mennek ma is) a segesvári diákok.

A segesvári sétánkat követően, Székelyudvarhely felé vettük utunkat. Székelyudvarhely központjában látható a 2004-ben felavatott Emlékezés Parkja, melyben tizenhárom mondahős, történelmi személy és kiemelkedő erdélyi művész mellszobra tekinthető meg. Így többek között Bethlen István, Wesselényi Miklós, Bethlen Gábor, Fráter György, Szent László király, Csaba királyfi, Hunyadi János, Báthori István, II. Rákóczi Ferenc és Bem apó alakját elevenítettük fel. A szoborparkban iskolánk elhelyezte az emlékezés koszorúját, Csaba királyfi mellszobránál.

A Megemlékezés Parkjától nem messze található Millenniumi székely emlékművet is megtekintettük.

 

3. nap – Bólya – Szováta

 

Tanulmányi kirándulásunk harmadik napjának középpontjában a Bolyai család állt. Látogatást tettünk Bólyán, ahol Bolyai Farkas, világhírű matematikus született. A római katolikus templom tövében található Bolyai Emlékház gondnoka tartott számunkra egy érdekes és színes előadást a Bolyai családról és a munkásságukról.

A délutánunkat a szállásunknak is otthont adó Szovátán töltöttük. A nap folyamán felkerestük a legjelentősebb szovátai villákat a fürdőtelepen, majd hatalmas sétát tettünk a Medve tó és a többi gyógyhatású sóstava körül és az azt övező tanösvényeken. A szépen kiépített, esztétikusan elrendezett, gondosan ápolt pihenőpark és az ott található játszótér remek kikapcsolódási lehetőséget nyújtott diákjainknak.

 

4. nap: Parajd – Korond – Farkaslaka

 

Kirándulásunk negyedik napjának délelőttjét a parajdi sóbányában töltöttük. A föld alatti világ lenyűgözte diákjainkat. Úgy nyílt lehetőségük az önfeledt kikapcsolódásra, játszásra, szabadidő hasznos eltöltésére, hogy mindeközben szervezetükre jótékony hatását is kifejtette a sóbánya levegője. Amit mi sem bizonyít jobban, hogy csoportunkból többen is allergiával és megfázással küzdve vágtak neki a kirándulásunknak, majd a sóbányában eltöltött idő után megkönnyebbülve, tüneteiken enyhítve telt erdélyi tartózkodásuk hátralévő része. 

 

A parajdi kirándulásunkat követően következő úticélunk Korond volt, ahol is megtekintettük az oly népszerű kirakodóvásárt. Kézzelfoghatóvá váltak számunkra a korondi festett, faragott bútorok, valamint a híres, neves fazekas termékek.

Az ajándékvásárlás mellett lehetőségünk nyílt egy ősi mesterség megismerésére is. Felkerestünk egy helyi taplász mesterembert, aki a kihalóban lévő bükkfatapló feldolgozás rejtelmeibe vezetett be minket. A színes, interaktív bemutató minden diákot lenyűgözött. Bemutatásra került a taplókészítés folyamata, a taplóból készült tárgyak elkészítése, megmunkálása.

 

Farkaslakán megtekintettük Tamási Áron Kossuth-díjas író szülőházát, ahol is Sipos Kinga, az író szellemi örökségének ápolója tartott szívbemarkoló előadást Tamási Áron életéről, munkásságáról. Megismerkedhettünk Tamási Áron munkásságának főbb állomásaival, bepillantást nyerhettünk az író mindennapjaiba. A szülői ház megtekintése után felkerestük Tamási Áron sírhelyét, - mely két cserefa között található a római katolikus templom szomszédságában - ahol leróttuk kegyeletünket.

 

 

 5. nap – Marosvásárhely – Tordai-hasadék - Kisvárda

 

Marosvásárhely városa a székelység művelődési, ipari, kereskedelmi, közlekedési, oktatási és szellemi központja. Erdély hatodik legnagyobb városa. Itt él a legtöbb magyar Romániában.

A református temetőben felkerestük Bolyai János (eredeti és új), valamint Bolyai Farkas sírhelyét, ahol az emlékezés koszorúját is elhelyeztük. 2010 januárjában, Bolyai János halálának 150. évfordulóján ismét megjelölték a nagy matematikus első sírhelyét, ahol 1860 és 1911 között nyugodott, 1894-ig jelöletlen sírban. Az 1894-ben állított sírkövet Bolyai János hamvaival együtt 1911-ben áthelyezték apja, Bolyai Farkas sírja mellé, a református temető bejáratához közel. A régi sírhelyen 2010 óta egy kopjafa emlékeztet arra, hogy itt volt az eredeti sírhely. A kopjafa mellől a távolban éppen a református kollégium épülete látható.

Marosvásárhelyen megtekintettük a református líceumot is.

Marosvásárhelyi „barangolásunkat” követően a Tordai-hasadék felé vettük utunkat. A Tordai-hasadék mészkő-hasadék a Torockói-hegységben, Erdélyben, nem messze Torda városától. A hasadék 1938 óta védett terület. A páratlanul gazdag növény-és állatvilággal övezett természeti képződményben tett túránk végeztével elindultunk haza, Kisvárdára.

 

Örömünkre szolgált és bízunk benne, hogy a pályázat megvalósításával erősödött gyermekeink magyarságtudata, valamint a közös élmények átélésével még jobban megismerték egymást, magyarságunk történelmét, múltját, mely által közelebb kerülhetünk jelenünkhöz. Azon jelenükhöz, mellyel jövőnket formáljuk. Megismerkedhettünk a külhoni magyarság kultúrájával, életvitelével és hagyományaival.

Jó reménységgel vagyunk az iránt, hogy a hetedikes diákjaink úti és lelki tarisznyája sok-sok vidám, felejthetetlen, színes pillanattal, élménnyel gazdagodott, melyekre évek múlva is szeretettel gondolnak vissza.

 

                                                                                                                                                                                    Valla Gábor

 

 

 

 

 

Pályázatok

FEL