Ha észrevétele, javaslata van az oldallal kapcsolatosan, az alábbi módokon jelezheti:

2Személyesen: Flórián tér 5.
3Telefonon: +36 45 406 021

MINDEN SEGÍTŐ ÉSZREVÉTELT ÉS ÖTLETET ÖRÖMMEL FOGADUNK!

AZ ISKOLA NYITVATARTÁSA

Hétfőtől - Péntekig:  08.00 - 16:00

Szombat és Vasárnap:  Zárva

HATÁRTALANUL! 2017 HAT-16-01-0735

Erdélyi utakon. A külhoni magyarság értéktára

A Kisvárdai Református Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium az idei tanévben 72 hetedikes diákkal és 8 fő kísérőtanárral 2017. április 17. és április 21. között erdélyi tanulmányi kirándulást valósított meg az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt Határtalanul!  (HAT-16-01-0735) pályázat keretén belül. A rendelkezésre álló 2 013 000 Ft pályázati forrásból lehetőség nyílt az útiköltség és a szállásdíj költségeinek kiegyenlítésére.

A kirándulás célja a külhoni magyarság történelmi kulturális, és természeti látványosságainak értékeinek megismerése. A kirándulás "székhelye" Szovátán volt az erdélyi sóvidék központjában és a rendelkezésre álló öt nap alatt megismertük Maros, Kolozs és Székely megye nevezetességeit, legszebb tájait.

1. nap: Kisvárda - Kolozsvár – Szováta

A kora hajnali indulást követően Kolozsvár városa felé vettük utunkat. Kolozsvárra megérkezvén felkerestük a Szent Mihály templomot. A  Szent Mihály templom Erdély második legnagyobb alapterületű temploma, amely Kolozsvár főterén áll. A gótika stílusjegyeit magán hordozó templomot diákjaink csodálattal és áhítattal tekintették meg. A templomban lehetőségünk volt az elcsendesedésre, a hosszú út fáradalmainak letételére.

A templomlátogatást követően meglátogattuk Kolozsvár egyik legfőbb nevezetességét, Mátyás király lovas szobrát, mely közvetlenül a templom szomszédságában található. A Mátyás király emlékének állított szobortól Mátyás szülőháza felé vettük utunkat, ahol a diákok Mátyás király életéről hallgattak meg egy rövid beszámolót.

A házsongárdi temetőben felkerestük Dsida Jenő, erdélyi magyar költő; ifj. Kós Károly, építész és Szenczi Molnár Albert magyarreformátus lelkész, nyelvtudós, zsoltárköltő, műfordító sírját, ahol az emlékezés koszorúit elhelyeztük. A református lelkész sírhelyének felkeresése azért is volt különleges számunkra, mert intézményünk cserkészcsapata az 1998. sz. Szenczi Molnár Albert Cserkészcsapat nevet viseli. Így a jelen lévő cserkészek számára még felemelőbbé váltak a megemlékezés pillanatai. A síremlékeknél ismertetésre kerültek eleink életének, munkásságának legfontosabb állomásai.

Városnéző utunkat a Szabók bástyája felé folytattuk, majd megtekintettük a jelenleg Szépművészeti Múzeumként működő Bánffy palotát. A botanikus- és füvészkert területén tett sétánkat követően kolozsvári kirándulásunk zárásaképpen megtekintettük a kolozsvári Istenszülő elszenderedés Ortodox Katedrálist.

Ezt követően szállásunk felé vettük az útirányt. A kora esti órákba meg is érkeztünk a Maros megyei, híres fürdővárosba; Szovátára. Szállásunk a Teleki Hotelben volt, ahol igazán színvonalas ellátásban, kiszolgálásban volt részünk a négy napos ott tartózkodásunk során.

2. nap: Segesvár – Fehéregyháza – Székelyudvarhely

A kora délelőtti indulást követően a történelmi Segesvár városát kerestük fel. Városnézésünk során megtekintettük a híres Óratornyot és a benne található múzeumot. Ezt követően népes kis csapatunk „sikeresen elfoglalta” a segesvári várat. Megtekintettük Vlad Dracul szülőházát, ahol a Dracula legendát elevenítettük fel.

A Segesvár közvetlen szomszédságában található Fehéregyházán felkerestük a Petőfi Múzeumot és a segesvári csata emlékére létrehozott kegyeleti helyet. A múzeumban Petőfi Sándor szobránál elhelyeztük a kegyelet koszorúját. A diákok röviden bemutatták Petőfi Sándor életét, munkásságát. A múzeumban még pontosabb képet kaptunk a segesvári csatáról és a szászok erdélyi életéről.

Székelyudvarhelyen az Emlékezés Parkjában megemlékeztünk nagy történelmi személyiségeinkről, akiknek szobrai a parkban megtalálhatóak. Így többek között Bethlen István, Wesselényi Miklós, Bethlen Gábor, Fráter György, Szent László király, Csaba királyfi, Hunyadi János, Báthori István, II. Rákóczi Ferenc és Bem apó alakját elevenítettük fel. A Megemlékezés Parkjától nem messze található Millenniumi székely emlékművet is megtekintettük. Felkerestük a város fölött magasodó Szent Miklós hegyen épült jezsuita alapítású gimnáziumot, mely napjainkban Tamási Áron nevét viseli.

3. nap: Parajd – Korond – Farkaslaka

Kirándulásunk harmadik napjának délelőttjét a parajdi sóbányában töltöttük. A föld alatti világ lenyűgözte diákjainkat. Úgy nyílt lehetőségük az önfeledt kikapcsolódásra, játszásra, szabadidő hasznos eltöltésére, hogy mindeközben szervezetükre jótékony hatását is kifejtette a sóbánya levegője.

A parajdi kirándulásunkat követően következő úticélunk Korond volt, ahol is megtekintettük az oly népszerű kirakodóvásárt. Kézzelfoghatóvá váltak számunkra a korondi festett, faragott bútorok, valamint a híres, neves fazekas termékek.

Az ajándékvásárlás mellett lehetőségünk nyílt egy ősi mesterség megismerésére is. Felkerestünk egy helyi taplász mesterembert, aki a kihalóban lévő bükkfatapló feldolgozás rejtelmeibe vezetett be minket. A színes, interaktív bemutató minden diákot lenyűgözött. Bemutatásra került a taplókészítés folyamata, a taplóból készült tárgyak elkészítése, megmunkálása.

Farkaslakán megtekintettük Tamási Áron Kossuth-díjas író szülőházát, ahol is Sipos Mátyás, az író unokaöccse tartott szívbemarkoló előadást Tamási Áron életéről, munkásságáról. Megismerkedhettünk Tamási Áron munkásságának főbb állomásaival, bepillantást nyerhettünk az író mindennapjaiba. A szülői ház megtekintése után felkerestük Tamási Áron sírhelyét, - mely két cserefa között található a római katolikus templom szomszédságában - ahol leróttuk kegyeletünket.

A nap végén túrát tettünk a Kalonda-tetőn.

4. nap – Szováta

Kirándulásunk negyedik napját a szállásunknak is otthont adó Szovátán töltöttük. Napunk kezdetén felkerestük a Szovátai Református Egyházközséget, ahol a helyben szolgáló lelkészházaspár Baczoni Sándor és Baczoni Szilárdka nagy szeretettel fogadott bennünket. Miután átadtuk a tartós élelmiszerekből és tanszerekből álló adománycsomagjainkat, vendéglátogatóink a templomban egy rövid áhítatot követően bemutatták az egyházközségük és a településük életét, mindennapjait. A lelki töltekezést követően felkerestük a legjelentősebb szovátai villákat a fürdőtelepen, majd hatalmas sétát tettünk a Medve tó és a többi gyógyhatású sóstava körül és az azt övező tanösvényeken.

5. nap – Torda - Kisvárda

Erdélyi kirándulásunk utolsó napját Tordán töltöttük. Megtekintettük a Tordai-hasadékot. A hatalmas mészkő hasadékot gyalog közelítettük meg, majd hatalmas kirándulást tettünk a hasadékban. A szabadban eltöltött kellemes idő után a Tordai sóbányát tekintettük meg. A bányában megismerkedtünk a sóbányászat múltjával, jelenével.

A tordai kirándulásunkat követően Kisvárda felé vettük utunkat, ahová is a kora esti órákba megérkeztünk.

Örömünkre szolgált és bízunk benne, hogy a pályázat megvalósításával erősödött gyermekeink magyarságtudata, valamint a közös élmények segítségével még jobban megismerték egymást, magyarságunk történelmét, múltját, mely által közelebb kerülhetünk jelenünkhöz is.  Megismerkedhettünk a külhoni magyarság kultúrájával, életvitelével és hagyományaival. Jó reménységgel vagyunk az iránt, hogy a hetedikes diákjaink úti és lelki tarisznyája sok-sok vidám, felejthetetlen, színes pillanattal, élménnyel gazdagodott, melyekre évek múlva is szeretettel gondolnak vissza.

Nagyné Fazekas Ágnes

történelem-magyar szakos pedagógus

osztályfőnök

Képek

Összértékelés (0)

0 csillag az 5-ből.

Hozzászólások

Bejegyzés írása vendégként

A hozzászólás adminisztrátori jóváhagyás után fog megjelenni.